CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

sonata2009

سلام دوستان

 امروز می خوام در مورد یک خودروی خارجی محبوب بنویسم . امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره .

منتظر نظراتتون هستم 

Hyundai Sonata 2009 type 10

  

 

 

 

 

 ادامه مطلب

منتظر نظراتتون هستم 

Hyundai Sonata 2009 type 10

  

 

 

 

 

هیوندای سوناتا خودرویی بود که در بدو ورودش به ایران با استقبال بسیار مناسبی روبرو شد . چهره ی زیبا - تجهیزات مناسب و تنوع تیپ ها و مدل ها عواملی بودند که موجبات محبوبیت این خودرو را فراهم آوردند . سوناتا ابتدا در دو گونه ی چهار و شش سیلندر به فروش میرسد که بازه ی قیمتی بین 35 تا 42 ملیون ( تقریبی ) شامل می شد . اما با ورود مدل لوکس تر " آزرا " نماینده ی این خودروساز در ایران تصمیم گرفت تا واردات گونه ی شش سیلندر را متوقف کند . اینک فیس لیفت این خودرو به بازار ایران راه پیدا کرده است و در این نوشتار سعی شده تا به بررسی این خودرو پرداخته شود .

 

طراحی خارجی :

 

بی شک اولین قسمتی که در یک خودرو جلب توجه می کند ظاهر آن است . سوناتا نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی به لطف داشتن نقطه ی قوت در همین بخش توانست به فروش مناسبی نیز دست پیدا کند .

چهره ی سوناتا مدتی بود که دیگر جذابیت خود را از دست داده بود . به همین دلیل شرکت هیوندای تصمیم گرفت تا دست به تغییراتی در ظاهر این خودرو بزند .

 

مهم تغییری که بر روی سوناتا 2009 صورت گرفته بزرگ شدن ابعاد چراغ های جلو است . این عضو از سوناتا که در شکل دهی شخصیت خودرو نقش مهمی داشت اینک دچار تغییر شده تا شخصیت ظاهری سوناتا نیز تغییر کند .

بر روی این چراغ های دیگر از نوار کرومی خبری نیست و در یک کلام می توان گفت که سوناتای جدید به مراتب محافظه کارتر گشته و این یعنی عقب نشینی از سبک طراحی جسورانه که در مدل 2008 دیده می شد .

اینک سوناتا به سایر رقبای ژاپنی خود (  نظیر میتسوبیشی گالانت ) شبیه تر شده و چهره ای موقر تر پیدا کرده است . تغییر محل لنز چراغ ها نیز نقش بسزایی در متفاوت کردن چهره ی سوناتا داشته است . البته این تفاوت به معنی بهبود و یا پیشرفت نیست بلکه به نوعی برای سوناتا یک پسرفت در طراحی تلقی می شود .

سایر  خطوط بدنه دچار تغییر خاصی نشده اند و همانی هستند که بودند . نمای عقب ; جایی که به نظر میرسید بیش از هر بخش دیگری نیاز به اصلاح و بازبینی دارد تقریبا بدون تغییر باقی مانده است .

در یک کلام میتوان گفت که طراحی سوناتای جدید به هیچ وجه انتظارات را برآورده نمی کند و بر هم خوردن تناسبات طرح ; آن هم در بخش جلو به زیبایی و جذابیت  این خودرو لطمه وارد کرده است .

 

 طراحی داخلی :

طراحی داخلی سوناتای قبلی مهم ترین تقطه ی ضعف آن بود ( در این مورد می توانید به مطالب قبلی همین وبلاگ مراجعه کنید )  .البته این مورد محدود به سوناتا نمی شد بلکه در اغلب خودروهای کره ای به چشم می خورد  .

گویا شرکت هیوندای با علم بر این مسئله دست به تغییرات بزرگی در کابین این خودرو زده است .

شکل و محل دریچه های کولر کاملا تغییر کرده و اینک آن ها به جای پایین داشبورد - به سبک خودروهای ژاپنی - در طرفین داشبورد جاگذاری شده اند . شکل عمودی این دریچه ها کاملا با خطوط عمودی داشبورد هماهنگ است و اصولا تغییر فرم کابین از حالت افقی به عمودی موجب زیباتر و هماهنگ تر شدن آن گشته است .

شکل دکمه ها و ادوات کنترل کننده نیز تغییر کرده و مدرن تر از قبل به نظر می رسد .  رنگ بندی کابین و ترکیب رنگ های نقره ای - مشکی و آبی به جای کرم و سبز ; حالتی اسپرت تر به کابین بخشیده است .  قابل ذکر است که امکان سفارش طرح چوب نیز در ایران وجود دارد که در آن صورت کابین سوناتا بیشتر حالتی لوکس به خود می گیرد .

البته شاید استفاده ی بیش از حد از رنگ مشکی در طول زمان احساس دلزدگی را ایجاد کند ولی مطمئنا استفاده از این رنگ  جذابیتی به مراتب بیش تر از مدل قبلی را به سوناتا بخشیده است .

شکل فرمان و نشان دهنده ها نیز کاملا متناسب با سایر اجزای اتاق است و مورد خاصی در آن ها دیده نمی شود ( به جز تغییر رنگ چراغ ها به آبی ) .

در کل طراحی داخلی سوناتا بهبود پیدا کرده و می تواند جذابیت بیشتری را از خود به نمایش بگذارد ولی باید به این نکته توجه نمود که هنوز هم هیوندای نتوانسته در این بخش به سطح بسیار مطلوب دست پیدا کند .

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی :

 

سوناتای جدید با طیف نسبتا  گسترده ای از امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می شود .

وجود تجهیزات ایمنی نظیر : شش ایربگ - قفل ایمنی کودک - ترمزهای دیسکی مجهز به ABS - مه شکن های جلو و عقب - چراغ ترمز شیشه عقب و سیستم اتوماتیک روشنایی چراغ های جلو که بر اساس میزان نور محیط اقدام به تنظیم نوردهی چراغ های مینماید سبب شده تا سوناتا به خودرویی ایمن تبدیل گردد .

تجهیزات رفاهی سوناتا نیز شامل : فرمان هیدرولیک - رینگ های آلومینیومی 16 اینچی - صندلی راننده برقی - صندلی های جلوی گرم شونده - سیستم صوتی MP3 با ظرفیت شش سی دی - تهویه ی مطبوع کاملا اتوماتیک و مجهز به سیستم کنترل کیفیت هوا - کروز کنترل - سنسور عقب - آینه های جانبی برقی و گرم شونده - گرم کن شیشه ی عقب - سانروف دو حالته - پورت USB و iPOD در کنسول وسط و کامپیوتر سفر می گردد که در نوع خود جالب توجه است ( البته موارد جزئی نیز بود که از ذکر آن ها خودداری کردم ) .

در این بخش سوناتا امکانات مناسبی را در اخیتار  می گذارد که در کنار فضای داخلی بسیار جادار موجبات راحتی و آسایش سرنشینان را فراهم می آورد .

موتور و گیربکس :

همان طور که در ابتدای مقاله .

 گفته شد سوناتاهای قبلی با دو موتور شش و چهار سیلندر عرضه می شدند که گونه ی شش سیلندر آن حقیقتا شتاب فوق العاده ای داشت

اما سوناتای جدید به یک موتور 4/2 لیتری DOHC مجهز است که حداکثر توان آن برابر 174 اسب بخار می باشد که در دور موتور 6000 به دست می آید .

حداکثر گشتاور این موتور برابر 227 نیوتون متر است که موجب شده هنوز هم سوناتا یک خودروی تند و تیز محسوب گردد .

اگرچه شتابگیری سوناتای چهار سیلندر خیلی سریع نیست ولی میزان قدرت آن برای اغلب شرایط رانندگی جوابگو می باشد و می تواند نیازهای بسیاری از رانندگان را برطرف سازد .

جاگزینی گیربکس پنج سرعته ی اتوماتیک که امکان تعویض دنده ها به صورت دستی نیز در آن پیشبینی شده نقطه ی قوتی است که باز هم سوناتای فیس لیفت را یک سر و گردن بالاتر از مدل قبلی قرار می دهد .

پایان سخن :

قیمت رسمی این خودرو که توسط شرکت " آسان موتور " عرضه می شود برابر 9/41 ملیون تومان می باشد که حدود 5-6 ملیون تومان از مدل قبلی بیشتر است . اما در جایی که خودرویی مانند تویوتا کورولا با موتور 8/1 لیتری و اتاق کوچک نیز 40 ملیون تومان برچسب قیمت خورده قیمت سوناتا چندان غیر عادی به نظر نمی رسد .

سوناتای جدید اگرچه آن تناسبات مدلی قبلی را ندارد ( در بخش طراحی بدنه ) ولی دارای کابینی به مراتب زیباتر و تجهیزاتی کامل است که می تواند این خودرو را به انتخاب اول خانواده تبدیل کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد