CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

تنظیم باد چرخ ماشین ( تنظیم باد چرخ ماشین )

 

میزان باد لاستیک ماشین تو رانندگی تاثیرات زیاد و محسوسی داره، الان هم که فصل بارندگی ست، اهمیت میزان بودن باد چرخها دو چندان شده؛ مکانیک ها و علی الخصوص آپاراتی ها فکر می کنند که چون مثلا 10 ساله دارن روغن ماشین عوض می کنند پس دیگه از کمپانی سازنده خودرو هم بیشتر از نکات فنی ماشین سر در میارن و در فصل بارندگی توصیه به کم کردن باد لاستیک می کنند، تصور عامه هم این هست که با اینکار لاستیک بیشتر با کف جاده در تماسه و چسبندگی بیشتری داره، اما آزمایش های میدانی انجام شده توسط کمپانی میشلین خلاف این مدعا رو نشون می ده، یعنی هرچه میزان باد لاستیک کمتر از حد توصیه شده باشه، امکان سُر خوردن ماشین هم بیشتره! در ادامه سعی کردم با چند تا رابطه ساده از نظر تئوری نتایج بدست آمده رو توجیه کنم:

میزان باد لاستیک ماشین تو رانندگی تاثیرات زیاد و محسوسی داره، الان هم که فصل بارندگی ست، اهمیت میزان بودن باد چرخها دو چندان شده؛ مکانیک ها و علی الخصوص آپاراتی ها فکر می کنند که چون مثلا 10 ساله دارن روغن ماشین عوض می کنند پس دیگه از کمپانی سازنده خودرو هم بیشتر از نکات فنی ماشین سر در میارن و در فصل بارندگی توصیه به کم کردن باد لاستیک می کنند، تصور عامه هم این هست که با اینکار لاستیک بیشتر با کف جاده در تماسه و چسبندگی بیشتری داره، اما آزمایش های میدانی انجام شده توسط کمپانی میشلین خلاف این مدعا رو نشون می ده، یعنی هرچه میزان باد لاستیک کمتر از حد توصیه شده باشه، امکان سُر خوردن ماشین هم بیشتره! در ادامه سعی کردم با چند تا رابطه ساده از نظر تئوری نتایج بدست آمده رو توجیه کنم:

وقتی جاده خیس هست، ما یک لایه آب روی آسفالت داریم که باعث لغزندگی جاده میشه، یکی از خواص آب هم نیروی کشش سطحی و جاذبه بین ملکولی زیادش هست و ما برای تماس مستقیم لاستیک به آسفالت نیاز داریم که بر این نیرو غلبه کنیم. اگر نیروی وارده ناشی از وزن خودرو بر چرخ رو F و جاذبه بین ملکولهای آب رو P و سطح تماس لاستیک و جاده را A در نظر بگیریم، تنش وارده بر سطح می شه F/A که باید از P بیشتر باشه تا لاستیک به جاده بچسبه و در حالت بحرانی قضیه داریم: F/A = P، در این حالت (میزان بادی که کمپانی توصیه کرده) که بهترین حالت هم هست، هم سطح تماس زیاده و هم بر نیروی آب غلبه کردیم. حالا اگر بیایم باد لاستیک رو کم کنیم، A بزرگ شده و در نتیجه F/A < P می شه و یه لایه آب بین لاستیک و آسفالت قرار می گیره اگر هم باد رو زیاد کنیم به طوری که F/A > P  بشه، لاستیک به جاده می چسبه اما سطح تماسش کم می شه و این دقیقا نتیجه ای بود که آزمایشات نشان دادند.

پس نتیجه این شد که باد استاندارد بهترین میزان چسبندگی رو داره و در حالت کلی هم اگر باد از میزان استاندارد بیشتر باشه بهتره تا اینکه کمتر باشه!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد