CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

نقدی بر طراحی ب ام و گران توریسمو سری پنج : آیا طراحی ب ام و در

د

رج خبر معرفی کانسپت جدید ب ام و ; گران توریسمو سری پنج بسیاری از علاقمندان را به تکاپو انداخت . همگی مشتاقانه بر روی  فایل های مربوط به تصاویر و اطلاعات این خودرو کلیک کردند . اما چیزی که در مقابلشان قرار گرفت آن چیزی نبود که در ذهنشان نقش بسته بود !"


اجازه بدهید به دور از هر گونه تعصب و غرض به بررسی فلسفه ی طراحی این کانسپت بپردازیم . مدتی است که سبک جدیدی بر طراحی ب ام و حاکم شده است . سبکی که نمی توان به درستی آن را مربوط به آقای کریس بنگل که اخیرا شرکت ب ام و را نیز ترک گفته اند دانست یا آدریان فن هایدونک که پس از رفتن آقای بنگل اینک مدیریت طراحی کل گروه ب ام و ( شامل ب ام و - مینی و رولزرویس ) را بر عهده دارند دانست . اما این سبک جدید چیست ؟

چیزی که به وضوح در مدل های جدید ب ام و ( به خصوص در سری هفت جدید ) دیده می شود برجسته بودن چلوپنجره است . در حقیقت هدف طراحان این بوده است که با برجسته کردن این بخش شخصیتی پرابهت را به خودرو ببخشند ولی انجام این عمل موجب شده تا شکل چراغ ها فرورفته شود و وضعیت نابه هنجاری به وجود بیاید .

یکی از مزیت های محصولات ب ام و در طول این سال ها این بوده است که مدل های مختلف به جز فرم کلیوی جلوپنجره ها شباهت دیگری به یکدیگر ندارند . همین امر موجب می شود که هر خودرو و هر مدل جذابیت خاص خود را داشته باشد و به آسانی از انواع دیگر تشخیص داده شود . ولی اجرای این سبک طراحی جدید شباهت بین مدل ها را افزایش می دهد .

یکسان سازی تقریبی شکل چراغ ها از دیگر معایب این سبک جدید طراحی است . در حالی که در اغلب مدل های ب ام و که از سال 2004 تاکنون معرفی شده اند سبک چراغ ها مورد پسند اکثریت افراد قرار گرفته است ; در چند مدلی که اخیرا رونمایی شده اند اکثریت افراد طرح آن را نمی پسندند !

بی شک زیبایی امری سلیقه ای است و هیچ گاه نمی توان در مورد زیبایی یک شی نظر قاطع داد . اما مواردی هستند که به طور فطری اغلب انسان ها به آن پاسخ یکسان می دهند . اکثریت افراد در مورد سری پنج نظر مساعدی دارند و طرح آن را می پسندند ولی آیا در مورد کانسپت های X1 و گران توریسمو نیز این گونه است ؟ 

مورد دیگری که به تازگی در محصولات ب ام و باب شده طرح شیب دار و نوآورانه ی سقف است . آغازگر این سبک طراحی در ب ام و  آقای  " پیر لکرک " بود که مسئولیت طراحی بدنه ی X6 را برعهده داشت . بی شک نتیجه ی این کار که ترکیب کردن یک خودروی کوپه با SUV بود زیبا و جذاب درآمد و در نمایشگاه فرانکفورت غوغایی به پا کرد . اما گران توریسمو که بر مبنای سری پنج ساخته شده می تواند همان موفقیت ها را تکرار کند ؟

طول پنج متری این خودرو تنها چند سانتی متر از سری هفت کوتاهتر است ! و ارتفاع 155 سانتی متری آن از X6 کوتاهتر است . در حقیقت این کانسپت معجونی از سری هفت و پنج و X6 محسوب می شود !

در نمای جلو همان موارد ذکر شده در ابتدای مقاله به چشم می خورد . چراغ های جلو شباهت آشکاری با سری هفت جدید و کانسپت X1 دارند . بخش کدر بالای شیشه ی چراغ که برای اولین بار در سال 2007 و توسط کانسپت CS به نمایش گذاشته شد در این مدل نیز به چشم می خورد .

در نمای عقب به وضوح شباهت ها به اس یو وی های ب ام و بیشتر می شود . البته طرح این قسمت دارای نقاط قوت به مراتب بیشتری است ولی یک طرح جدید را ارایه نمی کند .

پایان سخن :

اگر چه کانسپت جدید ب ام و آن طور که باید نظرها را به خود جلب نکرد ولی باید اذعان کرد که ایده ی کلی طراحی خودرو ارزشمند است و دقت به کار گرفته شده برای شکل دادن خطوط بدنه و فرم سقف قابل ستایش است . اما باید به این نکته توجه داشت که در سال 2002 هنگامی که نسل جدید سری هفت رونمایی شد نیز جنجال عظیمی به وقوع پیوست و بسیاری سبک طراحی جدید ب ام و را محکوم کردند . اگرچه خرج کردن چنین جسارتی توسط آقای بنگل منجر به قربانی شدن طرح سری هفت گردید و این خودرو را تا زمان معرفی نسل جدیدش در سال گذشته نتوانست شکل مناسبی پیدا کند ( البته در مورد مناسب بودن طرح نسل جدید سری هفت نیز جای سخن بسیار است ! ) ولی مقدمه ای بود تا مدل های موفقی چون سری پنج و سری شش را راهی بازار نماید .


نویسنده:فروتن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد