X
تبلیغات
رایتل
 
CluB۩‌‌‌CaR
کلوپ ماشین
جمعه 12 اسفند‌ماه سال 1390 :: 13:35 ::  نویسنده : فروتن

اگر مایلید از این پس خودروی سواری خود را با بنزین کمتری بیش از پیش برانید ؛ حتما این مقاله را به دقت بخوانید و تمامی مطالب آن را بکار ببندید.

 

1- حرکت با سرعتی بین 80-90 KM   در اتوبانها و آزاد راه ها

برای شروع حرکت نبایستی یکباره بر سر پدال گاز ضربه زده و بصورت شتابدار حرکت کنید . به یاد داشته باشید بیشترین میزان مصرف بنزین در دنده های سنگین و با دورهای بالا ی موتور رقم می خورد .

بیشتر رانندگانی که با سرعتهای بالا حرکت می کنند از ترمز بیشتری هم استفاده می کنند و این مساله باعث افزایش مصرف سوخت می شود .

 

2- عدم استفاده از قطعات و لوازم پر مصرف مثل کولر و چراغ های بزرگ جلو خودرو

در هنگام استفاده از قطعات برقی مانند کولر و چراغ های بزرگ جلو با افزایش مصرف برق فشار مضاعفی را بر دینام خودرو وارد کرده و باعث می شود موتور نیروی بیشتری را صرف به گردش درآوردن دینام کند .حال تصور کنید علاوه بر استفاده غیر ضروری در هنگام توقفات طولانی مدت از چراغ های بزرگ ؛ عده ای علاوه بر آن اقدام به نصب لامپ های غیر استاندارد با وات مصرفی بالا هم مبادرت می ورزند . که مصرف سوخت را افزایش می دهد .

جالب تر اینکه این نوع از لامپ ها علاوه بر افزایش مصرف سوخت و نقض قوانین جاده ای فشار بیشتری را به دینام وارد می کند و حتی در مواردی سیم کشی اتومبیل را با آسیب های جدی روبرو می کند.

در هنگام استفاده از کولر بایستی همه شیشه ها بالا بوده و از ورود هوای بیرون از طریق هواکش ها به داخل خودرو ممانعت کنید .

لازم به توضیح است در صورتی که در روزهای گرم تابستان قصد روشن کردن خودرو را دارید حتما برای 3-1 دقیقه درب های خودرو را باز کرده تا هوای گرم بطور کامل از خودرو خارج شود .

 

3- تنظیم موتور و کنترل مصرف سوخت توسط تعمیر کاران مجرب و کار ازموده

در دوره های زمانی منظم جهت تنظیمات موتوری به یک تعمیر کار مطمئن مراجعه کرده و بعضی از قطعات مصرفی را با توجه به دوره مصرف تعویض نمائید .

البته این شیوه نگهداری از خودرو باعث افزایش عمر مفید خودرو خواهد شد و کاهش آلایندگی را سبب خواهد شد.

بخصوص توصیه می شود در صورت کاربراتوری بودن خودرو شما دلکو ان را به مگنت مجهز کنید تا با کاهش سوخت و آلاینده های خروجی اگزوز از توان موتوری بیشتری بهره ببرید

فیلتر هوای خودرو خود را مطابق با توصیه های خودروسازان در دوره های مشخص تعویض کرده و از استاندارد بودن ان اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت بودن و یا نبودن یک فیلتر غیر استاندارد در هواکش موتور تاثیری در حفاظت موتور در مقابل ذرات گرد و غبار و ذرات معلق در هوا نخواهد داشت و علاوه بر افزایش مصرف سوخت خرابی زودهنگام موتور را رقم خواهد زد.

از تعویض به موقع شمع غافل نشده و بر اساس میزان کارکرد  موتور انها را تعویض کنید.

 

4- تنظیم باد چرخ ها

از تنظیم دوره ای باد چرخ ها غافل نشده و حتما میزان فشار باد را بر اساس تو صیه های سازندگان خودرو تنظیم کرده و در انتخاب لاستیک به دستورات کارخانجات لاستیک سازی توجه کنید.

کم بودن باد لاستیک ها باعث فشار بیشتر بر موتور و سیستم تعلیق خواهد شد و کنترل خودرو را در شرایط مختلف دشوارتر می کند. ضمنا استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت نیز باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

 

5- عدم استفاده از قطعات غیر استاندارد

استفاده از قطعاتی مثل سر اگزوزها و یا و یا تغییراتی که منجر به انسداد مسیر دود خروجی از اگزوز شود باعث بروز اشکال در شکل احتراق درون موتور خواهد شد .

 

6 – خاموش کردن خودرو در پشت چراغهای قرمز طولانی

 

7 حرکت بعد از گذشت یک دقیقه از روشن بودن موتور

با گذشت یک دقیقه از در جا کار کردن موتور خودرو در فصول گرم و سرد سال میتوانید با حرکت در سرعت های کم باعث گرم شدن هم زمان گیربکس ؛ موتور و دیفرانسیل شوید .

 

8 - عدم استفاده از باربند خودرو در زمانهای غیر ضروری و یا استفاده از باربندهای غیر استاندارد

 

9 – بالا بودن شیشه ها در سرعت های بالا

در صورتی که شیشه ها در سرعت های بالا پایین باشند باعث پیچیدن باد در خودرو خواهد شد که انرزی بیشتری صرف شکستن مقاومت باد در برابر حرکت خودرو خواهد شد .

 

10 – استفاده از روغن و واسگازین غیر استاندارد .

متاسفانه در بین دارندگان خودروهایی مدل پایین عده ای از رانندگان به تصور اینکه هرقدر چسبندگی روغن  (ویسکوزیته ) بالاتر باشد میزان روانکاری موتور بهتر خواهد بود از روغن ها و واسگازین با شماره های بالاتر از استاندارد استفاده می کنند که این عمل غیر اصولی بوده و سبب فشار مضاعف به اویل پمپ خواهد  شد و تاخیر در جریان بیدا کردن روانکار ها را بر روی قطعات گردنده در پی خواهد داشت که با بروز این مشکل استهلاک زود هنگام را رقم خواهد زد . ضمنا این سفتی روغن باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد .

 11- پارک کردن خودرو در سایه

 بدیهی است که در فصل تابستان خودروهایی که در سایه پارک میشوند نیاز کمتری به خنک کاری اولیه در شروع حرکت داشته و استفاده از کولر کمتر می شود ؛ ضمنا با کاهش تابش نور مستقیم خورشید بر روی خودرو بخارات بنزین از باک کمتر خواهد شد .

 

12 – تمیز نگه داشتن موتور و بدنه خودرو

با تمیز نگه داشتن بدنه و موتور خودرو به تبادل حرارتی بین اجزائ خودرو و محیط کمک کنیم .

میتوان گفت هر قدر گرمای موتور بهتر به محیط پیرامون انتقال پیدا کند موتور از بازده بیشتری برخوردار خواهد بود مثلا در فصل تابستان با انباشته شدن گرما در موتور انتقال حرارت با مشکل روبرو خواهد شد و موتور جوش می آورد .

آیا شما تجربه رانندگی با یک موتور جوش آورده را دارید ؟

توان موتور چگونه بوده است ؟

 

13 – قبل از عزیمت به سمت مقصد حتما مسیر را مورد ارزیابی قرار داده و از کوتاهترین مسیر ممکن تردد کنید .


نویسنده:فروتن

پل ارتباطی: eforootan@yahoo.com

 
 
 

کد آهنگ
نمایش وضعیت در یاهو ,

دانلود آهنگ

, قالب بلاگفا

مترجم سایت

مترجم سایت


ابزار چت روم

چت روم


پیچک

پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا



پیچک

پیچک

کد نمایش آی پی

کد نمایش آی پی