CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

روغن ترمز

با تداوم تولید خودرو در جهان و افزایش سرعت خودروها در جاده های درون و برون شهری نیاز این مرکبان سرکش فلزی به داشتن ترمزهایی بسیار مناسب با عملکردی بسیار دقیقتر حس شد و تلاش برای افزایش ضریب ایمنی خودروها با ایجاد تغییرات در سیستم ترمز توسط طراحان کار آزموده صنعت خودرو همراه بوده است.

یکی از پارامترهای بسیار مهم در عملکرد مناسب و بموقع ترمز خودرو روغن ترمز می باشد .

آیا تاکنون به نقش و اهمیت و ویژگی های  یک روغن ترمز مناسب  فکر کرده ابد؟

روغن ترمز ماده ای سنتزی(مصنوعی) بوده که از دسته سیالات هیدرولیک با کارآیی بالا می باشد و در برابر فشار تراکم ناپذیر است.

میبایستی روغن ترمز را در محلی دور از نور و گردو غبار و رطوبت نگهداری کرد . البته روغن ترمز بشدت جاذب رطوبت بوده و با جذب رطوبت دچار افت دمای جوش می شود که این مساله می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

نقطه جوش روغن ترمزها از 185 درجه سانتیگراد به بالا می باشد و وجود آب یا رطوبت باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود و در ترمز زدن های متوالی بدلیل اصطکاک بین لنت و دیسک یا کاسه چرخ گرمای زیادی تولید می شود و در نهایت با انتقال آن به روغن ترمز نیروی وارده به پیستونهای چرخ جهت ترمز گرفتن کاهش خواهد یافت.

روغن ترمز بسته به سطح استاندارد نوع کیفیت و توصیه خودرو ساز به DOT3 و یا DOT4

تقسیم بندی می شوند که یکی از توصیه های مهم جهت استفاده نوع خاصی از روغن ترمز نقطه جوش آن است و نکته مهم دیگر تناسب بین اجزای لاستیکی و قطعات فلزی با ترکیبات شیمیایی موجود در آن روغن ترمز است. در صورت استفاده از روغن ترمز نامناسب اجزای لاستیکی و قطعات فلزی و مدار ترمز بسرعت فرسوده شده و عملکرد آن قابل اطمینان نمی باشد.

روغن ترمز مناسب در برابر جذب و تشکیل حباب هوا مقاوم بوده و در تماس با سایر اجزای سیستم ترمز از خود رسوبی بر جای نمی گذارد.

از مخلوط کردن مایع ترمزهای مختلف جدا خودداری کنید.

.همواره سطح روغن ترمز را در مخزن مربوطه چک کنید سطح روغن ترمز همیشه بایستی تا علامت Maximum  پر باشد تا از از وارد شدن هوا به مدار ترمز جلوگیری شود.

در صورت عدم واکنش مناسب سیستم ترمز با مراجعه به نمایندگی های مجاز لنت ها و کفشک های ترمز را بازدید کرده و سطح روغن را چک کرده و مدار ترمز را هوا گیری کنید.

در صورت رانندگی در جاده های سنگلاخی و یا برخورد کف خودرو با زمین لوله های ترمز را ازجهت نشتی بازدید کنید..

در صورت هر گونه نشتی و یا کاهش یک باره سطح روغن در مخزن روغن ترمز جهت بازدید ترمزها به تعمیر کاران مجاز مراجعه فرمایید.

توصیه می شود به سبب جاذب رطوبت بودن روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا 60000 کیلومتر آن را بطور کامل تعویض کنید.



نویسنده:فروتن

پل ارتباطی: eforootan@yahoo.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد